Električni automobili (EV) su tema globalnog razgovora o budućnosti saobraćaja. U zemljama Centralno-istočne Evrope (CIE), njihov udeo u ukupnom broju vozila trenutno iznosi manje od 1%.
Iako se proizvodnja automobila u CIE regionu oporavlja nakon pandemije, izvoz EV još uvek ne beleži značajniji rast, osim u Mađarskoj.
Visoka cena električnih vozila jedan je od glavnih razloga za to. U poređenju sa konvencionalnim automobilima s unutrašnjim sagorevanjem, EV su 15-50% skuplji. To ih čini manje pristupačnim građanima CIE zemalja, posebno Rumunima. Osim toga, nedostatak javnih punjača u većini ovih zemalja dodatno otežava vozačima prelazak na EV.
Iako se električni automobili suočavaju s ovim izazovima, situacija je drugačija u zemljama poput Norveške, gde je svaki peti automobil električni. Takođe, kineski EV su jeftiniji od evropskih i američkih modela. Povoljnija cena je dovela do brzog rasta kineskog izvoza automobila u Evropu.
Ključ za bržu adapciju EV u CIE regionu može ležati u pristupačnim modelima poput rumunske Dačie i kineskih brendova. Takođe, investicije u razvoj mreže punjača i postavljanje zona niskih emisija u gradovima mogli bi motivisati vozače da pređu na EV.
Iako su troškovi struje porasli, analize pokazuju da troškovi korišćenja EV i konvencionalnih vozila srednje kategorije tokom deset godina ostaju slični. Neki od CIE regiona, poput Češke i Mađarske, nude subvencije za kupovinu EV, što može olakšati prelazak na ova vozila.
CIE region suočava se s izazovima u usvajanju električnih automobila, ali postoje potencijalne strategije za ubrzanje ovog procesa. Oni uključuju pristupačne modele, infrastrukturne investicije i subvencije.
Izvor: Report.rs, Foto: Pixabay