Globalna pandemija izazvana virusom Covid-19 naglasila je mnoge društvene probleme do krajnjih granica, a jedan od njih je i svojevrsna digitalna pandemija koja se tiho i lagano širila u poslednjih pet do deset godina, a eksplodirala početkom 2020. godine.
Korišćenje društvenih mreža (Facebook, Instagram, Twitter, Tik-Tok…), pretraživača (YouTube, Google…), virtualnih komunikacijskih platformi (Viber, Skype, Zoom…) i servisa za razmenu poruka (WhatsApp, Telegram…) enormno se povećalo i u velikoj meri zamienilo neposredne ljudske odnose.
Mnogi ne odvajaju pogled od ekrana i to je danas postalo potpuno “normalno” ponašanje.
Preterano korišćenje ovih aplikacija postaje sve veći problem jer zadire u sve pore društva. Gotovo ih je nemoguće izbeći jer većina ljudi danas koristi “blagodeti” društvenih mreža, pretraživača i virtualnih komunikacija. Svakodnevno bombardovanje klasičnih medija ogromnim količinama raznoraznih informacija na digitalnim platformama preraslo je u neprekidno uznemiravanje.
Zbog svega toga izuzetno je važno da postanemo svesni strategija i taktika koje koriste velike tehnološke kompanije kroz svoje digitalne platforme. Strategije nisu nove, ali su tehnike postale toliko sofisticirane da je većina ljudi u potpunosti nesvesna da problem uopšte postoji.
Ovu problematiku je vrlo ilustrativno i ozbiljno obradio dokumentarni film “The Social Dilemma”. Glavni akteri su bivši vodeći razvojni inženjeri i visokorangirani menadžeri velikih tehnoloških kompanija, koji upozoravaju na opasnosti “tehnika nagovaranja” u čijem su stvaranju i sami neposredno učestvovali, a kasnije se pokajali.
Digitalna pandemija se očigledno nekontrolirano širi. Prva dobra odluka može biti da se isključimo sa svih tih platformi i obrišemo svoje profile. Međutim, to je skoro nemoguće upravo zbog načina života, na svim nivoima društva, koji je potpuno digitalno umrežen.
Zašto ne bismo kontrolisali i menjali svoje navike i koristili ove uređaje samo kad su nam zaista neophodni? To znači biti svestan kada, kako i zašto ih koristiti. Nije li primerenije ljudima da se posvete aktivnostima koje šire svest i razvijaju slobodnu volju i kreativnost? Svaki period ima svojih izazova, a naš zadatak uvek ostaje isti: osloboditi se okova navika, izaći iz “pećine” pasivnog i nesvesnog i pomoći drugima da učine to isto.
Izvor: nova-akropola.com, Foto: Pixabay