Svet se u poslednjih 10 godina potpuno promenio. Ovo su dokazi:
U razdoblju od jedne decenije puno se toga može promeniti, a poslednja decenija donela je ubrzane promene u mnogim aspektima našega svakodnevnog života i kulture. Slikovit je primer naprava bez koje savremeni čovek ne može provesti ni jedan dan, a koja je doživela neverovatnu ekspanziju upotrebe. Prema istraživanju američkog Pew centra sprovedenom 2019. godine, čak 96% odraslih Amerikanaca poseduje mobilni telefon, od čega su 81% pametni telefoni.
Kako The Active Times izveštava, odgovore na pitanje koliko se naša svakodnevica promenila u prethodnoj deceniji u sebi kriju dnevne vesti, pop-kulturni trendovi, tehnološke inovacije.
Mobilne aplikacije promenile su način na koji upoznajemo ljude
Iako mrežne stranice za upoznavanje postoje i duže od dve decenije, pravu ekspanziju online datinga donele su aplikacije koje su zaživjele u poslednjih nekoliko godina poput Tindera, Bumblea i Hingea. Upoznavanje preko interneta od poslednje opcije preraslo je u primarni način za pronalaženje partnera. Istraživanje američkog Stanforda iz 2017. godine pokazuje da 39% ispitanih upoznaje partnera preko interneta, dok 20% ispitanih to čini preko zajedničkih prijatelja. Samo 11% ispitanika upoznaje partnera uz pomoć kolega sa posla, a najmanji procenat od 7% ispitanih upoznaje se preko porodičnih veza. Poređenja radi, svega se 2% ispitanih parova upoznalo online, i to 1995. godine.
Radna kultura postala je opuštenija
Prema istraživanju američkog Global Workplace Analyticsa, 40% zaposlenih Amerikanaca radi na daljinu najmanje dan ili dva nedeljno. Takođe, u 2019. godini u odnosu na 2014. godinu za 40% porastao je broj poslodavaca koji su spremni zaposlenima ponuditi ovakav tip angažmana. I sam radni prostor pretrpeo je brojne promene pa umesto izolovanih kancelarija zaposleni rade u prostorima koje karakteriše sve veća otvorenost, a pogodnosti poput soba za opuštanje, besplatnog korišćenja kafića i restorana unutar zgrade postaju sve učestalija pojava.
Odjaviti se sa posla postalo je teško izvodivo
Razvoj Wi-Fi interneta i pametnih telefona olakšao je komunikaciju među ljudima, ali mračna strana ovog dostignuća leži u tome što privatnost svakog pojedinca zbog toga trpi. Biti nedostupan za šefove i kolege sa posla postalo je gotovo nemoguće u svetu mobilnih komunikacija pa je pojava da se zaposleni bave poslom dok su na odmoru ili odsutni – postala uobičajena.
Viralne videosnimke stvaraju pop zvezde
Neke od danas najvećih pop zvezda svoj uspeh duguju YouTube-u jer je, zahvaljujući ovom i sličnim servisima, promenjen sam koncept videospota. Blještavi i nakićeni MTV spotovi postali su nepopularni, dok je potencijal pesme da u kratkom razdoblju postane internet fenomen od presudnog značaja za to hoće li biti budući hit ili ne.
Masovni zaokret prema streaming servisima
Iako je decenija 2010-ih nazvana zlatno doba televizije, stvarnost je da je broj kablovskih pretplatnika u stalnom opadanju. Samo u SAD-u više od 10% stanovništva ukinulo je kablovsku televiziju. S druge strane, raste broj korisnika streaming servisa poput Netflixa, Hulua, Amazon Primea, Sling TV-a pa je tako 170 miliona Amerikanaca već pretplaćeno na neki od streaming kanala.
Tržište muzičkih albuma polako nestaje
Televizija nije jedini medij koji je u prošloj deceniji pretrpeo tektonske promene, već je to i diskografija. Servisi poput Spotifya, Soundclouda i Pandore promenili su način na koji se danas dolazi do novog izdanja omiljenog benda. Pre desetak godina procenat streaminga u prodaji nekog albuma bio je gotovo zanemariv, dok danas predstavlja njegovu većinu.
Kvazi-taksi umesto običnog
Pojavom kompanija poput Ubera i Lyfta i njihovih aplikacija za deljenje vožnje redefinisan je pojam taksi prevoza širom sveta. Istraživanje američkog New York Daily Newsa pokazuje da je broj vožnji standardnim žutim taksijem u New Yorku drastično pao, sa 445.000 vožnji, koliko je izmereno u jednom mesecu 2013. godine, na 300.000 mesečnih vožnji u 2018. godini. Sa druge strane, aplikacije Uber i Lyft u istom tom mesecu zabeležile su 500.000 vožnji.
Elektronse cigarete potresaju duvansku industriju
Iako je statistika zabeležila smanjenje broja pušača u prvoj deceniji 21. veka, istovremeno je broj potrošača elektronskih cigareta u stalnom porastu, naročito tinejdžera i adolescenata. Istraživanje američkog univerziteta Michigan pokazalo je da je 40,5% ispitanih srednjoškolaca barem jednom pušilo elektronsku cigaretu.
Plastika na crnoj listi
Zabrinutost zbog klimatskih promena i stanja životne sredine, u kojoj mlađe generacije trebaju odrastati i živeti, dovela je do pooštravanja režima upotrebe plastike u svakodnevnom životu. Na udaru su se posebno našli artikli za jednokratnu upotrebu, poput boca za vodu, slamčica i kesa, čiju je upotrebu zabranio veliki broj društveno odgovornih kompanija u mnogim gradovima širom sveta.
Izvor: index.hr, Foto: Unsplash