facebook

Šargarepa: Jača kosti, štiti kožu i funkciju probavnog sistema

 

Šargarepa je “stekla slavu” zbog visokog sadržaja vitamina A – mikroelementa povezanog sa zdravljem očiju. Ipak, nutricionisti poručuju da ovo povrće treba redovno da konzumirate, jer ima brojne druge blagodeti za zdravlje.

Iako vam grickanje jedne ili dve šargarepe neće trenutno dati “oči sokolove” kombinacija hranljivih sastojaka iz ovog povrća, svakako utiče na opšte zdravlje očiju.

“Iako je istina da vitamin A utiče na zdravlje očiju, važno je napomenuti da je korist specifična za smanjenje rizika od noćnog slepila (teškoće sa gledanjem u uslovima slabije osvetljenosti) i određenih bolesti oka”, kaže dijetetičarka Loren Manaker.

Vitamin A međutim, osim toga što je dobar za očuvanje vida, ima uticaj i na prevenciju kancera. Konkretno, šargarepa je proučavana zbog svog efekta, između ostalog, i na rak dojke, debelog creva i prostate.

Jedna analiza iz 2018. godine otkrila je da je veći unos šargarepe povezan sa smanjenim rizikom od raka dojke, dok je studija iz 2020. godine, u kojoj je učestvovalo preko 57.000 ljudi, ukazala da šargarepa može da zaštiti od raka debelog creva.

Prema Američkom institutu za istraživanje raka, postoje “ubedljivi” dokazi da kombinovanje povrća bez skroba (poput šargarepe) sa voćem, smanjuje rizik od raka digestivnog trakta.

Umesto klasičnih kaloričnih grickalica, odlučite se za grickanje šargarepa koji će vas činiti sitim neko vreme.

“Šargarepa normalne veličine sadrži 1,7 grama vlakana, što čini 5 do 7,6 odsto dnevnih potreba za vlaknima jedne osobe. To znači da šargarepa ima pozitivan uticaj na zdravlje creva i probavnog sistema”, rekao je Edi Rids sa portala “healthadvice.com”.

Osim za vitku liniju, šargarepa je dobra i za zdrav ten.

“Iako se podaci istraživanja još obrađuju i potrebne su konkretnije analize, postoje dokazi koji ukazuju na to da jedenje karotenoida može zaštititi od oštećenja od sunca”, tvrdi Manaker.

“Šargarepa je prirodni izvor karotenoida i stoga može pomoći u zaštiti kože od oštećenja od sunca. Osim toga, šargarepa sadrži vitamin C, koji može pomoći u stvaranju kolagena”, dodala je Maneker.

Nizak glikemijski indeks

“Šargarepa nije tradicionalno poznata po svojim prednostima za zdravlje kostiju, ali nudi značajnu količinu dve hranljive materije kao što su kalcijum i vitamin K, koje podržavaju kosti”, kaže Trista Best, dijetetičar i master javnog zdravlja.

Jedna šolja šargarepe sadrži 40 miligrama kalcijuma (četiri odsto preporučenog dnevnog unosa) i 15,8 mikrograma vitamina K (17,5 odsto dnevne preporuke za žene i 13,2 odsto za muškarce).

Na kraju, stručnjaci navode da se ne treba plašiti šećera iz šargarepe jer imaju nizak glikemijski indeks.

“Šargarepa sadrži prirodne šećere, otuda i njihov slatki ukus”, objašnjava Rids.

“Međutim, oni imaju niži glikemijski indeks jer imaju relativno nižu količinu šećera i kalorija dok su bogati vlaknima. To čini GI rezultat od oko 39. To će malo verovatno izazvati skok šećera kod pacijenata sa dijabetesom”, zaključuje Rids.

 

Izvor: RTS, b92, Foto: Pixabay

  • data018