facebook

Kako dete misli i oseća – od 2. do 3. godine

 

U ovom ćete razdoblju možda primetiti promene u ponašanju svojeg deteta koje vas mogu zabrinuti, ali to su zapravo znakovi rastućeg razumevanja sveta koji dete okružuje.

Najčešće se ove promene pojavljuju u obliku straha. Vaše se dete odjednom može početi bojati mraka ili životinja, ili novih zvukova ili senki. Ili će pak možda neutešno plakati jer ste otišli. Roditelji se često brinu zbog tih promena. Misle da su deca, umesto napredovanja, nazadovala u razvoju. Reč je zapravo o znakovima sazrevanja. Kako dete više razume o opasnostima, tako se uči i bojati povreda. Kako mu raste imaginacija i može misliti o stvarima koje ne vidi, tako se počinje bojati raznih čudovišta i duhova. U ovom razdoblju detetu treba mnogo umirivanja i podrške.

Ovo zna biti vrlo strašljivo razdoblje za vaše dete. Još nema dovoljno iskustva da bi razlikovalo zamišljeni od realnog sveta i ono veruje da sve što vidi zaista i postoji. Može se odjednom početi bojati maski, crteža u knjigama, likova iz crtica ili pak igračaka zastrašujućeg izgleda. U glavi vašeg deteta sve je živo. Ako stavite strašnu masku, ono će pomisliti da ste postali to biće. Ukoliko zamisli da mu je čudovište ispod kreveta, ono veruje da je to istina.

Može se prestrašiti kada ga napuštate zbog toga što razume opasnost, ali ne razume da se uvek vraćate. Može se veoma uplašiti kad ostane samo ili sa ljudima koje ne poznaje dovoljno. U ovom razdoblju detetu treba mnogo umirivanja i podrške. Ono mora znati da razumete i poštujete njegova osećanja i da se brinete o njegovoj sigurnosti.

Još jedan od znakova razvoja jeste nagla pojava stidljivosti. Čak se i deca koja su pre bila vrlo otvorena mogu početi drugačije ponašati u ovom razdoblju. Odjednom se dete može stiditi pred strancima.To ukazuje na porast razumevanja odnosa. Ovo novo ponašanje nije nepristojnost ili odbijanje. To je inteligentan odgovor na situaciju. Vaše dete razume opasnosti i razlikuje strance od ljudi koje poznaje.

Oprez vašeg deteta u odnosu na strance pokazuje kako sve više razume o svetu. Još jedna razvojna pojava koja brine roditelje je iznenadno detetovo odbijanje da ga uzmu na ruke vaši prijatelji i rođaci. Kada se to dogodi, dete nije nepristojno; ono samo želi kontrolu nad celim svojim telom. Želi samo odlučiti ko ga sme dodirnuti. Ovo je važan razvojni trenutak. Da bismo decu naučili kako očuvati sigurnost i privatnost tela, prvo moramo poštovati njihovo pravo na kontrolu vlastitoga tela.

Zapamtite, dete još ne razume kako se osećaju drugi ljudi. Kada plače za vama, dete ne razume da vi morate otići. Kad ne želi razgovarati sa strancem, ono ne razume da stranac pokušava uspostaviti prijateljski kontakt. Vaše dete upravo počinje razumeti svoja vlastita osećanja. Proći će neko vreme pre nego što bude moglo razumeti druge. Za roditelje je najvažniji zadatak u ovom razdoblju poštovati osećanja svojeg deteta.

Učimo decu da poštuju tuđa osećanja tako da mi poštujemo njihova. Kada deca veruju da će njihovi roditelji poštovati njihova osećanja, pokazuju više poverenja jer se osećaju sigurno. Poštovati detetova osećanja podrazumeva:

– pomoći mu da izrazi svoja osećanja rečima,
– reći mu da se i sami ponekad tako osećamo,
– da ga ne postidimo i ne sramotimo,
– da ga ne kažnjavamo zato što se nečeg boji.

 

Izvor:cuvarkuca.hr, Foto:unsplash

  • data018