facebook

Sportovi koji poboljšavaju mentalno zdravlje

 

Odavno je rečeno da je u zdravom telu zdrav duh i odavno je poznato da redovno fizičko vežbanje, pored tela, jača i duh, da se zajedno s telesnim razvijaju i mentalne sposobnosti. Ipak, da li je, kad je o tome reč, svejedno kojim se sportom bavite? Da li će svaki sport podjednako dobro uticati na vaše mentalne sposobnosti – ili će, možda, neki uticati bolje, neki slabije, a neki neće imati nikakvog dejstva?

Mada će vam bavljenje bilo kojom fizičkom aktivnošću povećati samopouzdanje i, ako je obavljate s uživanjem, bićete odlično raspoložene, neće svaki sport uticati na vaše mentalne sposobnosti. Evo koji sportovi podsticajno deluju na vaš mozak.

Trčanje, pored toga što je dobro za kondiciju, poboljšava i koordinaciju pokreta. Plus, ako trčite na otvorenom, možete da birate i terene i staze, a savladavanje prepreka na različitim vrstama terena delovaće stimulativno na vaš mozak. Podrazumeva se da će ovaj efekat biti veći ako menjate staze nego ako uvek trčite istom putanjom.

Plivanje je odličan izbor. U potpunosti vas opušta, uživate u svakom pokretu, cela koža vam je konstantno stimulisana, svaki pokret aktivira neku grupu mišića. Naravno da ipak neće stimulisati mozak koliko i rešavanje integralnih jednačina, ali je među sportovima jedna od najefikasnijih moždanih stimulacija.

Vožnja rolera zahteva vašu konstantnu pažnju. Ravnoteža i osećaj za ritam su neophodni, postoje i drugi učesnici u saobraćaju pa su neophodni dobra koncentracija i odlični refleksi. Još nešto – vožnja rolera poboljšava primećivanje sitnih detalja.

Šetnja ili brzo hodanje poboljšavaju koordinaciju pokreta, a pošto se obično upražnjavaju napolju, sva čula su aktivna. Ipak, pošto je ovakva vrsta pokreta genetski utvrđen sistem, mozak nije nešto opterećen – zato je dobra ideja da stalno pronalazite nove puteve.

Vožnja bicikla je još jedan od sportova koji poboljšavaju ravnotežu i koordinaciju pokreta. Kao i prilikom šetnje ili trčanja, mozak će biti najbolje stimulisan ukoliko pronalazite nove puteve, umesto što vozite svaki put istom stazom.

Aerobik, kao i step aerobik, tae-bo, pilates i slični sportovi, poboljšavaju vam izdržljivost i držanje, kao i koncentraciju, koordinaciju pokreta, osećaj za ritam i orijentaciju u prostoru. Sve to deluje stimulativno na mozak, a dodatni bonus je ako vežbe ne radite uvek istim redosledom, kao i ako ne radite uvek iste vežbe.

Penjanje je još jedan od sportova čiji su nam pokreti urođeni. Ipak, pošto istovremeno radi više grupa mišića, plus se i stalnim opipavanjem tla (po mogućnosti, što češće novog) stimuliše čulo dodira, mozak ovakvu vrstu aktivnosti nalazi stimulativnom.

Ples nije bukvalno sport, ali jeste fizička aktivnost – i to veoma stimulativna za mozak: standardni ples, latino ples, hiphop, trbušni ples, može i folklor. Nije uopšte bitno koji je ples u pitanju; za svaki su neophodni koordinacija pokreta i izdržljivost, a vežba se i fleksibilnost mišića. Plus se uz muziku vežba i osećaj za ritam, brzina i sposobnost reakcije, a kombinacije pokreta – plesni koraci, koji umeju da budu prilično komplikovani – zahtevni su za mozak.

Brzo hodanje na skijama takođe nije bukvalno sport, međutim, odličan je trening izdržljivosti za celo telo. Uvežbavaju se koordinacija pokreta, osećaj za ritam i ravnoteža, plus se radi o pokretima koji nam nisu urođeni, što je dodatna stimulacija za mozak. Razvijaju se i osećaj za orijentaciju u prostoru, kao i veština hodanja na snegu, što je sve podsticajno za mozak.
Nadamo se da ste među ovim sportovima pronašli i neki koji vama odgovara i da ćete uživati u njemu!

 

Izvor:krstarica.com, Foto:unsplash