facebook

Koji je sport najbolji za zdravlje i dug život?

 

Milioni ljudi širom sveta, uključujući i gotovo 60 % Amerikanaca, Australijanaca i Evropljana, učestvuje u sportu. Dostupni podaci koji potvrđuju dugoročne zdravstvene prednosti pojedinih sportskih disciplina ograničeni su, tvrdi naučna studija objavljena u British Journal of Medicine, dok nova studija iz iste publikacije pruža jake dokaze da je učestvovanje u nekoliko uobičajenih sportova povezano sa značajno smanjenim rizikom od smrti.

Procenjuje se da će godišnje nedovoljna fizička aktivnost izazvati više od 5 miliona preranih smrtnih slučajeva. Kako bi se smanjio rizik od srčanih bolesti, dijabetesa tipa 2, tumora i niza drugih hroničnih bolesti, Svetska zdravstvena organizacija preporučuje odraslim i starijim osobama bavljenje telesnom aktivnošću najmanje 150 minuta nedeljno.

Ove procene i smernice uglavnom se temelje na studijama o rezultatima učestvovanja u bilo kojoj fizičkoj aktivnosti umerenog do snažnog intenziteta. U poslednjih nekoliko godina dolazi do rasta interesa za istraživanje uticaja određenog područja života (kao što je rad, transport, slobodno vreme) i vrste telesne aktivnosti (hodanje, biciklizam) na zdravlje.

Hodanje i biciklizam povezuje se sa sličnim smanjenjem rizika od smrti, a telesna aktivnost u području slobodnog vremena i svakodnevnog života proizvodi veću korist od telesne aktivnosti vezane uz transportni i profesionalnuidomen. To pokazuje da ne mora biti svejedno kojom se fizičkom aktivnošću bavite.

Koji sport je dobar za zdravlje?

Odrasli koji učestvuju u sportu i vežbanju imaju 34 % niže šanse za smrt od onih koji nikad ili retko učestvuju u sličnim aktivnostima. Međutim, to ne znači da svaki sport jednako utiče na zdravlje. Istraživanje sažima dostupne podatke o zdravstvenim prednostima učestvovanja u 26 sportskih disciplina.

Pronađeni su uslovno do umereno jaki dokazi da trčanje i fudbal poboljšavaju rad srca, aerobni kapacitet, metabolizam, ravnotežu i telesnu težinu. Dodatna prednost fudbala je i korist u mišićnom izvođenju.

Dokazi za ostale sportove retki su ili nedosledni. Radi jačanja dokaza o zdravstvenim prednostima šest zajedničkih sportskih disciplina – aerobika, biciklizma, fudbala, sportova sa reketom, trčanja i plivanja analizirani su podaci 80,306 odraslih Britanaca.

Studija je pokazala 27%, 15%, 47% i 28% manji rizik od smrti. Iako je uočeno smanjenje rizika od smrti povezano sa fudbalom i trčanjem (18% i 13%) u istraživačkom uzorku, podaci nisu omogućili zaključke o učincima na celu populaciju. Ovi statistički “beznačajne” grupe ne treba pogrešno protumačiti kao dokaz o neefikasnosti.

Ne zna se jesu li opaženi učinci u uzorku slučajni ili odražavaju istinske efekte u populaciji. Prethodne studije sprovedene među Amerikancima, Dancima i kineskim muškarcima pronalaze da je značajno smanjenje rizika (27% – 40%) od smrti povezano sa trčanjem, dok studija iz 2015. otkriva prednosti bavljenja fudbalom.

Treba li se uopšte baviti sportom?

Godišnja stopa povreda među svim rekreativnim i profesionalnim sportistima iznosi oko 6 %, ali incidencije, vrste i ozbiljnosti povreda znatno se razlikuju u različitim sportovima. Srećom, prema stručnjacima do 50% sportskih povreda mogu se spriječiti. Pre više od 50 godina, Winston Churchill zamoljen je da otkrije tajnu vlastite dugovečnosti. Sport, rekao je on. Nikad, nikad nisam se uključio u sport. Iako se mogućnost sportske povrede ili drugih sportskih negativnih zdravstvenih ishoda (poput iznenadne smrti za vreme vežbanja) nikada ne može isključiti, potencijalna korist sporta daleko nadmašuju rizike.

Koji sport odabrati?

Donošenje zaključaka o zdravstvenim ishodima svih vrsta sportova može potrajati još decenijama. Hoćete li u međuvremenu sedeti ispred televizora i čekati da naučnici objave konačne rezultate? Sledite vlastite preferencije i odaberite pristupačne i lako dostupne sportske aktivnosti u kojima uživate, istovremeno pazeći da minimalizujete rizik od povreda.

To će povećati verovatnoću da postanete dovoljno motivisani i uključeni u aktivnosti dovoljno dugo da osetite značajne zdravstvene beneficije.

 

Izvor:geek.hr, Foto:unsplash

Copy link
Powered by Social Snap