facebook

Pravilan položaj šake i tela pri radu za računarom

 

Važno je kod rada na računaru zauzeti pravilan položaj. Kad govorimo o položaju ruku, važno je regulisati visinu stolice. Poželjno je da ona ima naslone za ruke, koji mogu podržavati podlaktice. Položaj ruku se takođe određuje tako da dok sedite ruke budu savijene u laktovima i da dodiruju radnu površinu, a da su vam ramena opuštena. Zglobovi trebaju imati oslonac, a bilo bi dobro kada bi ruka skroz do lakta bila oslonjena na sto. Ručni zglobovi nikad se ne smeju oslanjati o rub stola ili tastaturu.

Ako vam je tastatura previše nagnuta, izravnajte je podlošcima. Miš se uvek mora nalaziti u ravnini sa njom ili malo ispod nje. Nadlaktice i podlaktice moraju biti pod pravim uglom, a ruke što je moguće bliže telu.

Tastatura mora biti toliko udaljena od ivice radnog stola da se podlaktica može osloniti, odnosno najmanje 100 mm slobodne površine za smeštaj ruku.

Srednja visina tastature ne sme prelaziti 30 mm, kosina joj ne sme biti veća od 15 stepeni, a ako je njena donja ivica viša od 1,5 cm, potreban je produžetak koji služi kao podloška za šaku. Osobe koje pri radu sa računarom tastaturom upotrebljavaju podlogu za ruke sprečavajući time napetost u ramenima i potiljku.

Ako je položaj ruke pogrešan (tastatura i miš su previsoko), živac koji prolazi rukom i zglobom može se oštetiti zbog pritiska kojem je izložen, pa možemo razviti sindrom karpalnog tunela. Simptomi ovog oboljenja osim trnjenja ili utrnulosti prstiju i cele šake, može biti i otok palca ili svih prstiju, koji može ili ne mora biti praćen bolovima. Kasnije, razvija se i mišićna slabost, pa se registruje oslabljen stisak šake, koji pacijenti često primete tek kada im počnu ispadati predmeti iz ruku, ako ne uspemo sa fizikalnom terapijom, koja zna biti dugotrajna, potrebno je izvršiti opeerativni zahvat.

Dijagnostika sindroma karpalnog tunela poseban je problem jer slične simptome može izazvati i pritisak na početak živaca u vratnoj kičmi koje uzrokuju degenerativni ili drugi procesi u vratu. Zato je važno učiniti odgovarajuću dijagnostiku.

U sprečavanju nastanka ovog bolnog stanja jako je bitna svest o prisutnosti problema o njegovim uzrocima kao i posledicama.

Važno je prilagoditi svoj radni prostor, kao što je tastatura i miš, voditi računa da održavamo neutralan položaj šake kao što je npr. kosa radna ploča ili stavljanje neku podlošku pod ručni zglob.

Napomenula bi da postoje ergonomske tastature, koje, zahvaljujući vertikalno položenim tasterima, u potpunosti omogućuju držanje ručnih zglobova u ortopedski neutralnom položaju, velika raznovrsnost postoji i na tržištu ergonomskih miševa.

Osim položaja ruku i šake obratite pažnju na držanje i položaj čitavog vašeg tela kod rada na računaru. Stoga preventivno mislite i na zdravlje vaših leđa, osim pravilnog držanja, važno je imati snažne mišiće leđa i stomaka, ali i održavati fleksibilnost svog tela, jer napetost pojedinih grupa mišića, bilo glutealne regije, mišića nogu utiče na položaj karlice, a time i kičme. Naše telo može održati jedan položaj najviše 20 do 30 minuta. Sa vremenom tkiva leđa (mišići, ligamenti, tetive) gube snagu i elastičnost, uzrokujući neprirodno držanje, napetost u leđima i bol.

Radite pauze i ne zaboravite ustati od stola. Protegnite prste, šake, ruke i trup, prošetajte se.

 

Izvor: magazin.net.hr, Foto: unsplash

Copy link
Powered by Social Snap