facebook

Opuštanje uma i tela uz joga položaj Shavasana

 

Opustite um i telo u joga položaju Shavasana.

Danas na Zapadu postoje desetine različitih stilova joge, a svima je zajednički jedan položaj – položaj mrtvaca (na sanskrtu Shavasana). Ova asana, ili položaji u jogi, se radi poslednja i u njoj se zadržava duže vreme, najmanje 5 minuta. Postoji i vrsta joge u kojoj se svo vreme leži u Shavasani – Yoga nidra. Tokom Shavasane nepomično ležimo na leđima, kako bi se telo potpuno odmorilo i opustilo pre nego što nastavimo sa svakodnevnim obvezama. Osim što se tako potpuno relaksiramo fizički, mentalno i emotivno, postajemo svesniji svoje energije.

Shavasana odmara um i telo

Dok radimo Shavasanu, svesno prolazimo deo po deo tela i opuštamo se u potpunosti. Nekoliko minuta skretanja pažnje na čula u telu će odmoriti um. Ova asana će vam naročito dobro doći u sledećim situacijama:

– Kada vam je dan pretrpan obvezama
– Ako vam treba nekoliko minuta tišine
– Kada želite usporiti um
– Kada ste nervozni i nemirni
– Ako ne možete zaspati

Shavasanu možete praktikovati i kao samostalnu vežbu.

Kako odabrati mesto za praktikovanje

Ovu asanu možete praktikovati bilo gde. Prvi put je najbolje uvežbati shavasanu u privatnosti vlastitog doma. Kada se dobro upoznate sa tehnikom izvođenja, svakako je isprobajte i u prirodi (plaža, šuma, livada, vaše dvorište). Naročito je lepo raditi shavasanu na površini mora – prepustiti se potpuno morskim strujama desetak minuta je veoma predivno iskustvo.

Kako se pripremiti za Shavasanu

Pre nego što krenete sa položajem mrtvaca, potrudite se da prostor u kojem ćete ga izvoditi bude tih i prijatan.

– Isključite telefon, mobilni i računar
– Prigušite svetlo
– Zamolite ukućane da neko vreme ne ulaze u tu prostoriju
– Izluftirajte prostoriju pre nego počnete
– Ako nosite puno zveckavog nakita, skinite ga
– Možete zapaliti mirisni štapić ili mirisnu svetiljku sa opuštajućim eteričnim uljima, poput lavande
– Ako želite vremenski ograničiti Shavasanu, imajte kraj sebe alarm, koji ćete podesiti na 10 ili 15 minuta

Kada radite položaj mrtvaca u unutrašnjem prostoru, preporučuje se da to bude na podu, jer ćete na krevetu verojvtno lako zaspati (osim ako ga praktikujete da biste lakše zaspali). Ako nemate prostirku za jogu, poslužiće i pokrivač ili ćebe. Budite sigurni da vam tih desetak minuta neće biti hladno – obucite čarape ili dodatni pulover ili se pokrijte ćebetom ako je potrebno.

Kako izvoditi Shavasanu

Legnite na leđa. Možete malo saviti kolena i staviti pokrivač ispod njih. Stopala neka budu razmaknuta koliko vam je prijatno.

Prekrstite prste iza glave, stavite bradu na trenutak na grudi (pogledajte stopala), pa vratite teme u pod tako da vam glava ne visi ni na jednu stranu. Možete staviti manji jastuk pod glavu.

Stavite ruke sa strane (odmaknite ih malo od tela), sa dlanovima položenim prema gore, tako da možete opustiti prste.

Kada ste se jednom namestili, donesite odluku da se nećete pomerati neko vreme.

Možete napraviti nekoliko dubokih udaha i izdaha na početku, sa fokusiranjem na potpunom opuštanju. Zatvorite oči i usta.

Dah neka bude na nos, ali bez vaše kontrole.

Krenite sa pažnjom od stopala, deo po deo tela. Čitav fokus prebacite na stopala, osetite kako se potpuno opuštaju, kako postaju teška i topla, i tonu u pod.

Nakon što su stopala potpuno opuštena, neka vaša svesnost o opuštanju tela krene prema gore.

Krenite sa pažnjom prema čukljevima, kolenima, butinama, kukovima, čitavim leđima, opuštajte kičmu pršljen po pršljen, zatim stomak, grudni koš, ramena, ruke i vrat.

Opustite sav teret sa svojih ramena.

Opustite vilicu, nepca, jezik, obraze.

Opustite očne kapke i umirite oči. Opustite prostor između obrva i potpuno opustite obrve.

Opustite kožu i sve unutrašnje organe.

Ne žurite. Na svakom delu se zadržite koliko je potrebno, dok ne osetite da je potpuno opušten, mekan, otežao.

Potpuno se prepustite podlozi, bez potrebe za kontrolom ijednog dela tela.

Opustite grč svakog mišića oko svake kosti u telu. Uživajte u trenucima potpunog mira i tišine, osetite kako vas preplavljuje mirnoća – čitavo vaše telo i um.

Izlazak iz položaja

Nakon što se oglasio vaš alarm ili ste odlučili izaći iz položaja, učinite to postepeno – postanite opet svesni svog disanja, polako produbite dah, počnite pomerati prste na rukama i nogama.

Pomerite lagano glavu.

Kada ste opet svesni svoga tela, prebacite ruke preko glave i dobro se protegnite, kao da ste se tek probudili.

Zatim stavite kolena na grudni koš i obgrlite ih rukama, pa se prebacite na bok – ostanite nekoliko trenutaka tu.

Kada ste spremni dođite u sedeću poziciju, polako ustanite.

Time je vaše praktikovanje ovog položaja završilo.

 

Izvor: atma.hr, Foto: unsplash

Copy link
Powered by Social Snap