Govor tela i korisni stavovi tela

 

Govor tela otkriva unutrašnje stanje, povećava samopouzdanje i upornost, budi optimizam i smanjuje bol, a poze mogu čak menjti nivo testosterona.

Ako više jednostavno nemate strpljenja za rešavanje problema koji vam dugo zadaje glavobolje, samo prekrstite ruke. Taj stav povećava upornost, pokazala su istraživanja, a to je upravo odlika koja vam treba kako biste rešili bilo kakav problem. I ispitanici koji su dobili nerešiv zadatak bili su istrajniji ako su stajali prekrštenih ruku. Oni koji su pred sobom imali rešive zadatke, a radili su prekrštenih ruku, bili su bolji od onih koji su radili u uobičajenom položaju.

Telo utiče na um, um na ponašanje, a ponašanje na rezultate, Amy Cuddy, socijalni psiholog.

Jednostavne radnje mogu poslati poruku da se osećamo moćni i sigurni, mogu povećati sasećanje ili uveriti druge u ono što govorimo, pokazala su mnoga istraživanja. Prečesto se jezik tela posmatra jednosmerno, kao nešto što otkriva naše unutrašnje stanje. Međutim taj proces deluje i u suprotnom smeru. Stav koji zauzmemo može promeniti naš um, poboljšati koncentraciju i povećati samopouzdanje.

Trebate li se osećati moćnim, zauzmite pozu moći. To su poze koje su ekspanzivne i otvorene. One uključuju širenje udova (na primer, raširene ruke ili držanje ruku na kukovima, što pokazuje otvoren stav prema okolini) i osvajačke gestove, poput korišćenja rukama pri objašnjavanju. Ne samo da se čovjek subjektivno oseća moćnije, nego položaj tela deluje i na fiziološkom nivou.

On podstiče lučenje testosterona, smanjuje lučenje kortizola, jača osećaj lične moći i smanjuje strah od loših rezultata, i muškim i ženskim ispitanicima. Istraživanja pokazuju kako poze moći počinju delovati već minut nakon što ljudi sede ili stoje u njima.

Pažljivo sa pozama moći i autoriteta

Nije svaka poza za svaku priliku. Iako poze moći znatno utiču na samopouzdanje i ostavljanje dobrog utiska, nemojte se njima služiti na razgovoru za posao ili na druženju s prijateljima. Iako se u pozi moći osećate moćno, delovaćete prilično nepristojno i uobraženo. Radije kod kuće vežbajte poze moći ispred ogledala.

Napnite mišiće i odolite slatkom

Napnete li mišiće, pojačaćete snagu volje. Istraživanja su pokazala da, kad ljudi svesno napnu mišiće, imaju viši prag tolerancije na bol, ali i mogu lakše odoleti hrani koju ne bi smeli pojesti. Stoga, ako izbegavate šećer, sledeći put kad prolazite pokraj poslastičarnice, napnite mišiće – trebalo bi pomoći.

Pokreti i telo kontrolišu raspoloženje

Ne razmišljamo samo umom nego i telom. Ili, drugim rečima, motorički sistem utiče na um baš kao što um utiče na fizičke radnje. Inteligencija nije apstraktan pojam, ona je interakcija između uma, tela i okoline. Na primer podignuta glava smanjuje stres jer se iskorišćava više kiseonika, ali istovremeno pogled prema gore budi optimizam.

Uz sečenje vazduha lakše se uverava

Način na koji ljudi rukama “režu” vazduh kad nešto žele što jasnije dočarati nije samo dodatak komunikaciji rečima. Gestikulsanje povećava mogućnost uveravanja drugih, a najdelotvorniji su gestovi koje “opisuju” ono o čemu se priča. Govorite li, na primer, o prošlosti, pokažite prema unazad.

Bolje se pamti ako se “čita” rukama

Gestikuliranje može pomoći da se osećamo moćnima, da uverimo druge u ispravnost navoda, ali pomaže i u razmišljanju. Deca koja su gestikulirala dok su učila, upamtila su više gradiva od dece koja su samo sedila i čitala. Izgleda da se rukama koristimo i za razmišljanje.

I uz usiljeni osmeh osećaćete se bolje

Osmehuj se, nema smisla plakati. Osmehuj se i shvatićeš koliko je život vredan. Samo se osmehuj.

Ispravne savete iz evergrina “Smile” Nata Kinga Colea potvrđuje i nauka. Čini se da osmehivanje pobuđuje osećaj sreće, nezavisno do toga ima li sreće uporište u stvarnosti ili ne. Dok su gledali crtane filmove, učesnici istraživanja morali su držati olovku u ustima. Jedna je grupa olovku držala tako da su bili aktivni mišići koji učestvuju i deluju pri osmehivanju, a druga grupa držala ju je bez njih. Oni koji su se zbog držanja olovke “smejali”, ocenili su crteže zabavnijima.

Učinak zauzimanja stava traje od 15 do 30 minuta, tvrdi Cuddy

Dakle i forsirani osmeh pomaže da svet gledamo u boljem svetlu. Osmehivajući se možete i dok ležite. Ne samo da ćete biti srećniji i optimističniji, nego ćete bolje i brže rešavati probleme. Posebno se to odnosi na probleme koji iziskuju više kreativnosti. Kad ste već legli, možete i odremati pa tako povećati koncentraciju. Samo pazite da pređete meru jer, ako spavate predugo, osećaćete se umornije, a ako spavate prekratko, nećete osetiti sve dobrobiti. Kako biste poboljšali koncentraciju, održali fokus i podstakli budnost, najbolje je dremati deset minuta, pokazuju istraživanja. Sve duže od toga bilo je previše, a dremanje koje je trajalo kraće bilo je manje delotvorno.

Ako se oraspolažete samo s pet minuta vremena, iskoristite i to. Bolje ikakav nego nikakav učinak.

Odmorićete se i ako samo zamislite san

Ako ne možete zauzeti stav koji želite (na primer, ne možete leći usred važnog poslovnog sastanka ili odremati ako ste u društvu), biće dovoljno i samo se zamisliti kako to radite i ubrzo ćete se osećati odmornije pa ćete sebi povećati koncentraciju. Ako se u umu “vidite” u nekom stavu, podstaknućete stanje koje želite jer će telo reagovati i na zamišljanje poze.

Nasmejana lica usrećuju i bebe jer podsvesno imitiraju mimiku

Kad vidimo lice prijatelja, ne samo da ga prepoznajemo, nego ga i oponašamo delić sekunde. Tako će, kad vidimo kako se neko osmehuje, mišići na našim licima počeće oponašati osmeh u trećini sekunde.

80% onoga što se želi reći poručuje se govorom tela

Isto važi za tužna i ljuta lica. Mimika nam je urođena.

Bebe počinju praviti izraze licima već nekoliko dana nakon rođenja, a naši su preci to radili milionima godina. Mimika uzrokuje i promene u telu, na primer, izraz lica koji upozorava na strah pratiće ubrzan puls. Drugim rečima, kad ljudi oponašaju tuđe izraze lica, ne ponavljaju samo pokrete nego i emociju, pokazuju istraživanja.

Za optimizam – dodirni nebo rukama

Mnogi pozitivne osećaje povezuju sa “gore”, a negativne s “dole”. Istraživači su pokušali otkriti ima li to uporište u stvarnosti. Ispitanici su im trebali prepričati neutralan događaj, nešto što se nedavno dogodilo. Otkriveno je da su imali više pozitivnih sećanja nakon što su radili pokrete prema gore (na primer, podignuli ruke prema nebu), a više negativnih nakon što su radili pokrete prema dole, poput spuštanja brade prema grudima.

Znam šta ćeš sledeće učiniti…

Oponašanje tuđe mimike pomaže nam shvatiti njihove misli. Psiholozi idu i korak dalje. Ispitanici lakše dešifruju nepoznate naglaske ako ih imitiraju, pokazalo je američko istraživanje.

Ne hodajte u kvadrat nego nasumce

Ne zaboravite ni važnost kretanja. Istraživanja pokazuju da, ako vam pada koncentracija ili vam treba doza kreativnosti, trebate prošetati. Međutim nikako nemojte šetati tako da radite oblik kvadrata jer to pobija učinak. Najbolje je da nasumce hodate uokolo. Učesnici istraživanja koji su to činili dosetili su se najkreativnijih ideja.

Saosećanje se budi ponavljanjem

Želite li se drugima uvući u glavu, imitirajte njihovo ponašanje. Oponašajte izraze lica, geste i slično. Tako ćete osetiti ono što oni osećaju pa će vam biti lakše i saosećati s njima. Tu tajnu glumci oduvek znaju. Uđite u nečije stanje kako biste ga razumeli.

I boja pomaže rešiti problem

Legnete li, dobićete uvid u rešenje problema. Ako pritom nosite belu odeću, bolje ćete se fokusirati na detalje. Istraživači su krenuli od ideje da se belo povezuje sa naučnicima koji moraju biti posvećeni detaljima i da će stoga i čovek odeven u belo bolje usmeriti pažnju. To se pokazalo tačnim.

 

Izvor:24sata.hr, Foto:unsplash

Copy link
Powered by Social Snap