Mitovi o ugljenim hidratima

 

Skrećemo vam pažnju na najzastupljenije mitove o ugljenim hidratima u koje više ne morate verovati.

Ugljeni hidrati imaju veoma lošu reputaciju. Ako želite izgubiti na težini morate smanjiti unos ugljenih hidrata, zar ne? A ako ste izvan forme ovog vikenda to je zato što ste jeli previše ugljenih hidrata, nije li?

Iako postoji i nešto istine u ovim verovanjima, pogrešno bi bilo misliti da je krivica isključivo na ugljenim hidratima. Umesto toga pročitajte ova vrlo česta verovanja o ugljenim hidratima koja uoppte nisu tačna i slobodno sebi dajte malo oduška, jer zapravo se radi o mitovima.

Vašem telu ugljeni hidrati zapravo nisu potrebni

Iako je, teoretski, moguće preživeti bez ugljenih hidrata to nikako nije dobra ideja. Ugljeni hidrati, koji se razgrađuju na glukozu, glavni su izvor energije za vaš mozak. Ako ograničite količinu glukoze vaše telo tražiće druge izvore energije, najčešće iz samih mišića.

Svi ugljeni hidrati utiču haotično na nivo glukoze u krvi

Svi ugljeni hidrati dovode do porasta glukoze u krvi ali ne istom brzinom i na isti nivo. Namirnice, kao što su povrće, mahunarke i celovite žitarice obiluju biljnim vlaknima a pošto su minimalno obrađene imaju nizak glikemijski indeks (sporo ravnomerno podižu glukozu u krvi). Dok višestruko prerađeni proizvodi, kao što su zaslađeni napici, beli hleb i peciva, te beli pirinač i grickalice imaju visok glikemijski indeks (nagli i brzo podižu glukozu u krvi). Porast glukoze i insulina u krvi je sastavni deo varenja. To je prirodan proces koji telu obezbeđuje energiju iz hrane za rad mozga, mišića i drugih organa. Osobe sa zdravim metabolizmom povremeno mogu bez problema da pojedu obrok koncentrisan ugljenim hidratima, kao što su palačinke ili makarone.

Ugljeni hidrati loša hrana

Loša hrana je hrana koju naše telo ne podnosi dobro, hrana na koju smo alergični ili hrana koja je pokvarena. Ugljeni hidrati ne spadaju u te kategorije pa zato će razmišljanje o njima kao o lošoj hrani samo pokvariti ugođaj kada sledeći put budete jeli pizzu.

Ako smanjite unos ugljenih hidrata izgubićete na težini

Kada ljudi na nekoliko dana iz ishrane izbace ugljene hidrate, stanu na vagu i vide da se broj na njoj smanjio, većina to smanjenje automatski pripisuje ugljenim hidratima. To može ali i ne mora biti tačno! Gubitak težine nije zagaranovan izbacivanjem ugljenih hidrata iz vaše ishrane. U ovom slučaju za gubitak kilograma verovatno je zaslužan gubitak vode, a ne masnoća budući da se ugljeni vezuju za vodu.

Ugljene hidrate je najbolje konzumirati početkom dana

Vaše telo zna šta učiniti sa ugljenim hidratima nezavisno od toga koje je doba dana. Jedini razlog zbog kojeg možete ograničiti unos ugljenih hidrata pred kraj dana je ručak koji je već zadovoljio dnevnu potrebu za njima – u tom slučaju za večeru su možda bolja opcija povrće i proteini. Opšte generalizovanje o tome kada je dobro jesti ugljene hidrate je potpuno pogrešno.

Najbolje vreme za unos ugljenih hidrata je nakon vežbanja

Sve zavisi od dužine i intenziteta vašeg treninga. Ako ste samo hodali ili ste jeli nedugo pre treninga nema potrebe da se nakon toga (opet) krcate ugljenim hidratima. Ali ako ste upravo odradili intenzivan trening, a uz to niste jeli nekoliko sati, trebali biste se napuniti ugljenim hidratima i proteinima. Sami ugljeni hidrati u tom slučaju neće biti dovoljni.

Ugljeni hidrati se nalaze samo u testenini, helbeu, pirinču i sličnim proizvodima

Ugljeni hidrati se nalaze gotovo u svemu. Može ih biti u mlečnim proizvodima, voću, povrću… Bitno je dobro odabrati koje ugljene hidrate ćemo zaista konzumirati, ali nikako ih ne treba sve otpisati. Na primer, hrana sa puno vlakana duže će nas održati sitima, zato jedite povrće a držite se dalje od čokoladnih keksa!

Ugljeni hidrati i šećeri su različite stvari

Šećer je jedna od vrsta ugljenih hidrata, kao što su to skrob i vlakna. Šećere se ponekad nazivaju jednostavnim ugljenim hidratima a nekoliko njih može se spojiti i stvoriti polisaharide koje poznajemo i kao složene ugljene hidrate.

 

Izvor: portaloko.hr, Foto: unsplash

Copy link
Powered by Social Snap