Kada naiđemo na prevare u Play prodavnici, najčešće je reč o aplikacijama koje nude neku legitimnu uslugu dok u pozadini obavljaju zlonamerne aktivnosti. Najnoviji slučaj prevare u Play prodavnici koji su otkrili istraživači iz White Opsa je neobičan.
Prevaranti su preko svojih aplikacija u Play prodavnici korisnicima obećavali besplatan par patika u roku od 14 dana od naručivanja iz aplikacije. Krajem prošle godine u Play prodavnici pojavile su se aplikacije sa primamljivom ponudom.
Trebalo je preuzeti aplikaciju, ostaviti svoje podatke, odabrati patike, i očekivati poštara pred vratima za dve nedelje. Iako je jasno da je ovo prevara, mnogi korisnici su ponudu smatrali suviše primamljivom, o čemu svedoče njihovi komentari. Međutim, posle nekog vremena, dobri komentari sa 5 zvezdica za aplikaciju zamenjeni su lošim komentarima besnih korisnika, suočenih sa stvarnošću.
Aplikacije su naravno lagale korisnike pa su ostali praznih šaka (ali i bosi takođe). Mnogo je aplikacija poput ovih koje se instaliraju pod različitim izgovorima, ne rade apsolutno ništa, ali uporno bombarduju korisnike reklamama.
😔➡️ The shoes never came because that wasn’t the purpose of the apps anyways. In actuality, what the apps were doing is delivering ⛔ ad-malware dubbed as TERRACOTTA.#Malware #scam #Android #playstore #google #GoogleDoodle
©️@HackReadhttps://t.co/X0iJhRAgNw
— CyberSecurity News & Technology News (@QuiteHacker) August 28, 2020
Ali ove aplikacije su bile drugačije – nijedan korisnik se nije žalio na reklame. Detaljna analiza aplikacija koju je sproveo White Ops pokazala je da nema očiglednog mehanizma unovčavanja. Osim razočaranja korisnika do kojih naručena obuća nikad nije došla, čini se da neke druge štete nije ni bilo. Ali to nije baš tako.
Obuća nije isporučena ali jeste malver nazvan TERRACOTTA koji je odgovoran za prevaru oglašivača. To je rezultiralo sa preko 65000 prikazivanja oglasa sa 5550 lažnih aplikacija, navodi “Informacija.rs”.
Prevaranti su prikrili pravi izvor oglasnog saobraćaja tako da izgleda da saobraćaj potiče od popularnih aplikacija što je trebalo da stvori utisak kod oglašavača da su dobro potrošili svoj novac. Google je uklonio ove aplikacije.
Izdavačima aplikacija se preporučuje upotreba fajla app-ads.txt koji će pomoći da se njihove aplikacije ne zloupotrebljavaju kao što je to učinjeno u ovom slučaju.
Drugo, oglašivači treba da rade samo sa aplikacijama koje su “app-ads.txt proverene”. I na kraju, savet za krajnje korisnike – izbegavajte preuzimanja aplikacija koje obećavaju nešto što je previše dobro da bi bilo istinito. Obavezno proveravajte recenzije korisnika aplikacija pre nego što ih preuzmete.
Izvor: B92, Foto: prinscreen